Mathieu Lévesque: Katalogdaten im Herbstsemester 2021

NameHerr Dr. Mathieu Lévesque
Adresse
Professur für Waldökologie
ETH Zürich, CHN G 77
Universitätstrasse 16
8092 Zürich
SWITZERLAND
Telefon+41 44 632 52 08
E-Mailmathieu.levesque@usys.ethz.ch
DepartementUmweltsystemwissenschaften
BeziehungDozent

NummerTitelECTSUmfangDozierende
061-0103-00LEcology and Plant Sciences Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Only for Landscape Architecture MSc.
2 KP3GT. Galí-Izard, N. Guettler, A. Guggisberg, J. Hille Ris Lambers, M. Lévesque, A. Rudow
KurzbeschreibungThis course introduces ecology and plant sciences. Through lectures, exercises and excursions, students will gain a broad vision of the cutting edge topics that are being researched and studied at the Department of Environmental Systems Science at ETH. This will be the base for a future dialog between the field of landscape architecture and the field of sciences.
LernzielStudents acquire basic knowledge in ecology and plant sciences focusing in its application in the field of landscape architecture. Temporal and physical scale, research methods, units of measurement, lexicon, modes of representation and critical literature form the framework for the joint discourse.
InhaltThe fundamental course “Ecology and Plant Sciences” is an introduction to the field of living systems, starting with the history of ecology, followed by an introduction to plant systematics, taxonomy and physiology. The course will also introduce students to the specifics of grassland systems and forests. Lastly, the course will focus on the specifics of tree structure and function.
SkriptCourse material will be provided.
LiteraturThe course material includes a reading list.
Voraussetzungen / BesonderesThe fundamental course is organized with the Fundamental Studio I as a joint two-week module. The weekly schedule is provided with the course documents.

Module 4 "Ecology and Plant Sciences", 10.10.–21.10.2022

The course is held in English or German.
Geförderte KompetenzenGeförderte Kompetenzen
Fachspezifische KompetenzenKonzepte und Theoriengeprüft
Verfahren und Technologiengeprüft
Methodenspezifische KompetenzenAnalytische Kompetenzengeprüft
Entscheidungsfindunggeprüft
Medien und digitale Technologiengeprüft
Soziale KompetenzenKommunikationgeprüft
Kooperation und Teamarbeitgeprüft
Persönliche KompetenzenKreatives Denkengeprüft
Kritisches Denkengeprüft
Integrität und Arbeitsethikgeprüft
Selbstbewusstsein und Selbstreflexion geprüft
701-0559-00LSeminar für Bachelor-Studierende: Wald und Landschaft3 KP2SM. Lévesque, T. Ohmura
KurzbeschreibungInterdisziplinäres Seminar zu wald- und landschaftsrelevanten Themen mit Schwerpunkt auf Prozessen, welche die Entwicklung von Waldökosystemen und Landschaften steuern.
Lernziel- Kritische Analyse und Diskussion von wissenschaftlichen Originalarbeiten zu ausgewählten Prozessen und Methoden in Bezug auf Wald und Landschaft.

- Wissenschaftlicher Austausch mit fachspezifischen Expert*innen.

- Aneignung gängiger Methoden zu Rhetorik und Moderation mit anschliessendem Training im Rahmen des Seminars.

- Wirkungsfeedback zur selbständigen Weiterentwicklung der Präsentations- und Moderationsfähigkeiten.
InhaltIn Seminaren werden die folgenden Themen behandelt: 1) Biologische, ökologische und physikalische Prozesse sowie technische Aspekte in Waldökosystemen mit Auswirkungen auf die Community, das Ökosystem und die Landschaft; 2) Soziale und politische Prozesse und Institutionen in Bezug auf die Landnutzung; 3) Produkte und Dienstleistungen von Waldökosystemen und Landschaften und 4) Waldmanagementsysteme. Die Beiträge werden nach Themen gruppiert. Weitere Inhalte sind Methoden zur Rhetorik und Moderation zur Vertiefung der obengenannten Themen im Rahmen von Präsentationen und Diskussionen.
SkriptVeranstaltungseigenes Skript zu Methoden der Rhetorik und Moderation.
LiteraturLiteraturhinweise werden von den beteiligten Dozierenden zur Verfügung gestellt.
Voraussetzungen / BesonderesVoraussetzung für die Krediterteilung sind

a.) Selbstständige Recherche und Austausch mit Expert*innen zur Präsentationsvorbereitung
b.) Präsentation und Beantwortung von Fragen aus dem Plenum (15-20 Minuten)
c.) Moderation wissenschaftlicher Diskussion (20-35 Minuten)
d.) Aktiver Beitrag zum Feedback studentischer Präsentationen und zur Moderation der Diskussionen


Die Beiträge können auf Deutsch oder Englisch gemacht werden.
Wir erwarten eine regelmässige und aktive Beteiligung.
Geförderte KompetenzenGeförderte Kompetenzen
Fachspezifische KompetenzenKonzepte und Theoriengeprüft
Verfahren und Technologiengeprüft
Methodenspezifische KompetenzenAnalytische Kompetenzengeprüft
Medien und digitale Technologiengeprüft
Soziale KompetenzenKommunikationgeprüft
Kooperation und Teamarbeitgeprüft
Selbstdarstellung und soziale Einflussnahmegeprüft
Sensibilität für Vielfalt geprüft
Persönliche KompetenzenKreatives Denkengeprüft
Kritisches Denkengeprüft
Selbstbewusstsein und Selbstreflexion geprüft
Selbststeuerung und Selbstmanagement geprüft
701-1635-00LMultifunctional Forest Management Information 5 KP2GM. Lévesque, S. Zimmermann
KurzbeschreibungForests provide a variety of ecosystem goods and services. Multifunctional forest management attempts to control natural processes in a sustainable and near-natural way so that various requirements from the society can be met. Adaptivity to changing conditions (global changes), handling of conflicting goals and the development of alternative management strategies are of central importance.
LernzielAt the end of this course students will be able:

- To describe forest management and silvicultural measures for enhancing forest resilience to climate change, increased disturbances, and invasive species, and evaluate their feasibility and effectiveness in various situations;

- To concisely describe silvicultural options for the management of multifunctional forests and critically evaluate their feasibility and suitability;

- To explain the various social expectations towards forest functions and their implications for multifunctional forest management and critically analyse conflicts and synergies resulting from different forest functions;

- To carry out research on a given topic, identify relevant literature and present the results in a structured presentation and discuss the implications for forest management.
InhaltThe course will cover important topics for the sustainable management of multifunctional forests and present silvicultural strategies to fulfil a variety of forest ecosystem goods and services. Current and future challenges of forest management will be presented. The course is structured into the following sub-topics:

1) Global change and adaptive forest management
2) Invasive species: implications and mitigation measures
3) Introduced tree species: risks and opportunities
4) Silvicultural and forest management options the provisioning of multi-dimensional ecosystem goods and services.
5) Challenges and silvicultural strategies for wood production.
6) Integrative and segregative forest management approaches for biodiversity conservation.
SkriptNo class notes or text books
Lecture presentations are available for download
LiteraturLiterature will be provided for the group presentations.
Voraussetzungen / BesonderesCourse language is English. Prerequisites: Sufficient English language skills

In addition to the lectures, students need to attend 4 all-day field excursions.
Excursion topics: Forest management and climate change, Nature-based silvicultural concepts; Soil protection and forest management; Continuous cover forestry.

Participation at all 4 full-day excursions is a prerequisite for the credits.
Excursions are held in English, German and French (some German and French knowledge is good to have).

Additional field excursions focusing on the Swiss femelschlag system, the Plenter- and other uneven-aged systems will be offered during spring term in the optional course "Selected Topics of Multifunctional Forest Management". 9 all-day field trips will provide the possibility to consolidate theoretical knowledge, to apply it to real examples in the field, to discuss with forest practitioners and further consolidate what has been taught in this course. The additional course is an important part of the overall formation on forest management and is highly recommended.
Geförderte KompetenzenGeförderte Kompetenzen
Fachspezifische KompetenzenKonzepte und Theoriengeprüft
Verfahren und Technologiengeprüft
Methodenspezifische KompetenzenAnalytische Kompetenzengeprüft
Entscheidungsfindunggeprüft
Problemlösunggeprüft
Projektmanagementgeprüft
Soziale KompetenzenKommunikationgeprüft
Kooperation und Teamarbeitgeprüft
Menschenführung und Verantwortunggeprüft
Selbstdarstellung und soziale Einflussnahmegeprüft
Persönliche KompetenzenKreatives Denkengeprüft
Kritisches Denkengeprüft
Integrität und Arbeitsethikgeprüft